vrijdag 2 september 2011

27/08 Dag 29: Los Angeles–Düsseldorf

Het zit er op! Na 3072 miles is het tijd om de camper weer in te leveren. En wat hebben we toch een mooie reis gemaakt!
Voordat we de camper terugbrachten, aten we ons laatste ontbijt en pakten we de laatste spullen in. De koffers werden gewogen (gelukkig allemaal onder de 23kg), broodjes voor in de middag werden gesmeerd en Izaak maakte een Canadees blij door hem het overgebleven bier te geven.
Om 09:15 uur was het tijd voor ons allerlaatste ritje in de camper. Van de camping in Anaheim naar het verhuurbedrijf van de camper, zo’n 15 minuten rijden. Zonder TomTom, maar we hadden gisteren al gezien welke afslag we zouden moeten nemen dus het was een makkie om er te komen! Op het parkeerterrein van het verhuurbedrijf zette we onze camper (2e van links) naast z’n broertjes neer en gingen we uitchecken.
Het was niet helemaal duidelijk wanneer de shuttlebus naar het vliegveld kwam, dus we bleven maar samen met een aantal andere gezinnen buiten wachten. We ontmoette een Nederlandse vriendengroep die naar het Burning Man Festival gaan en gaven ze wat tips over de camper. Om 11:30 uur kwam de shuttlebus aanrijden en om 12:00 uur stonden we in Terminal 4.
We moesten nog tot 14:15 uur wachten tot we konden inchecken, dus we gingen maar een beetje door de vertrekhal ‘zwerven’. Om 14:00 uur gingen we in de rij staan bij de Air Berlin balie, waar het inchecken inmiddels al begonnen was. We waren binnen 10 minuten aan de beurt en de koffers gingen zonder problemen mee. Sommige mensen halen hun hele koffers overhoop omdat ze te zwaar zijn, een hilarisch tafereel! Op de vliegtickets stond dat het vliegtuig om 18:30 uur (oorspronkelijke tijd was 18:10 uur) zou vertrekken. Vanochtend zag ik al op internet dat het vliegtuig vanuit Düsseldorf 50 minuten later vertrokken was, dus we verwachtte ook nu weer vertraging.
Voordat we de douane doorgingen, zaten we eerst nog te genieten van een lunch met uitzicht op mensen die hun koffers overhoop haalden.
Om 15:15 uur gingen we door de douane. Wat een chaos daar! We hadden gelukkig wel een goede rij en waren er snel doorheen. Toen begon het grote wachten. Onze gate stond vol met Chinezen en Russen, dus we zochten een rustige gate uit. Om 17:00 uur kwam ons vliegtuig aanrijden en om 18:30 konden we boarden.
Precies om 19:00 uur gingen we de lucht in en kregen we te horen dat de vlucht 10 uur en 30 minuten zou duren. Dat is een stuk korter dan de 11 uur en 15 minuten van de heenreis! We kregen meteen de chicken/pasta en het werd al snel donker. Zo’n vliegtuigstoel is niet echt comfortabel om in te slapen, maar we deden ons best dankzij het oogmasker, kussentje en kleedje dat Air Berlin ons gaf. Na vijf uur was het alweer licht, maar ze lieten ons lang slapen. Ik kreeg honger, maar moest nog twee uur wachten tot het ontbijt kwam.. We hadden onderweg geen tijd ingehaald en landde precies na 10 uur en 30 minuten om 14:30 uur (Nederlandse tijd) op Düsseldorf Airport. Dat we snel het vliegtuig uitliepen en als een speer door de douane gingen, maakte achteraf niets uit. Onze koffers kwamen zoals altijd als één van de laatste van de band rollen..
De shuttlebus naar de parkeerplaats kwam precies aanrijden toen we naar buiten liepen en bracht ons naar de auto. De auto stond er nog en we konden vertrekken. In vergelijking met de camper is onze Opel Astra maar een kleintje. Dat was even wennen! Toen we wegreden hoorde we een vreemd geluid (alsof er een steentje tussen de wielen zat) en de rem deed het niet goed. De auto moest blijkbaar na vier weken weer ingereden worden, want na een half uur deed alles het weer perfect. (Zonder TomTom) reden we in één keer door naar huis en om 18:00 uur waren we thuis. Pfffff, wát een reis!

Bedankt voor het volgen van onze reis. Na vier weken hebben we meer dan 4000 pageviews gehad, iets wat ik van tevoren echt niet had verwacht! Alle leuke reacties, van bekenden en onbekenden, waren voor mij erg motiverend om elke dag weer een stukje te schrijven. Binnenkort zullen we een nabeschouwing schrijven met hoogtepunten (en dieptepunten) per persoon en een aantal leuke feitjes. Tot dan!