dinsdag 9 augustus 2011

05/08 Dag 7: San Francisco–Yosemite

We werden vroeg wakker en gingen in een razend tempo ontbijten. We wilden voor 08:30 uur vertrekken, omdat we een lange reisdag voor de boeg hadden. Het was ruim 400 kilometer naar Yosemite en we wilden daar redelijk op tijd zijn. Om 08:15 uur gingen we op pad en lieten we San Francisco achter ons.
Eenmaal het stedelijk gebied achter ons gelaten begon het landschap al snel op een soort woestijn te lijken. Het leek er al maanden niet geregend te hebben. We reden lekker op ons gemakje en stopten om 10:30 uur even voor een ijsje bij de McDonalds. Vervolgens stopten we alleen nog om te tanken en maakten we een korte lunchstop.
Toen we dichterbij Yosemite kwamen werd de weg bochtiger vanwege de bergen en kwamen er steeds meer bomen. Uiteindelijk reden we om 14:30 uur via de zuid ingang Yosemite binnen. Bij binnenkomst lieten werd onze camper opgemeten, want we wilden naar de Mariposa Grove, waar de Giant Sequoia’s staan, en op de parkeerplaats mochten geen al te grote voertuigen staan. Wij mochten met ons relatief kleine campertje van 23 feet gelukkig wel op de parkeerplaats staan en hoefden dus niet met de shuttlebus heen en weer. Bij de Mariposa Grove gingen we een kleine trail lopen die ons langs allerlei Giant Sequoia’s bracht.
Wow, dat zijn écht grote bomen. Ze zijn niet alleen lang, maar ook nog eens heel breed. Je hebt minstens 25 mensen nodig die schouder aan schouder staan om de boom helemaal te omringen. We liepen hier zo’n anderhalf uur rond en gingen vervolgens op pad naar de camping. Het was ruim een uur rijden naar Yosemite Valley en onderweg stopten we nog even bij de Tunnel View voor wat foto’s. Onderweg stak er nog een hert over. We hadden trouwens ook al twee herten tijdens de wandeling gezien.
Iets voor zessen kwamen we aan op camping North Pines. We zochten ons plekje op en gingen meteen avondeten. We staan op een hele mooie, grote plek en de rivier is vlakbij. De hele camping ging barbecueën, wij ook, dus het stond helemaal blauw van de rook.
We zagen de ranger al lopen die ons het berenpraatje zou geven en ‘s avonds kwam ze ook bij ons langs. Dat uniform is natuurlijk helemaal geweldig en ze vertelde dat er een stukje verderop al een beer is gespot. Wij hoeven geen voedsel in de berenbox te doen omdat we een camper hebben, maar we mogen ook geen kleine restjes op de picknicktafel achterlaten. Vanaf 22:00 uur beginnen de ‘quiet hours’, dus toen gingen wij ook naar bed.