donderdag 18 augustus 2011

16/08 Dag 18: Arches–Moab

Vanaf de rotsen bij onze campingplek heb je fantastisch zicht op de opkomende zon. Izaak ging er vroeg uit om mooie foto’s te maken, en hij was zeker niet de enige campinggast die op dit vroege tijdstip aan het fotograferen is.
De camper op de voorgrond zijn wij:
We ontbeten vroeg, want we moesten al om 09:00 uur bij de parkeerplaats zijn waar de Fiery Furnace wandeling begint. De wandeling is onder begeleiding van een ranger.
Ranger Casey stelde zich aan de groep van ongeveer 20 mensen voor en maakte ons gelijk de regels duidelijk. We moesten in een lang lint lopen en ze wilde dat we, als het kon, over stenen lopen “because you can’t hurt the rocks”. Ze checkte onze wandelschoenen en we konden vertrekken. Meteen werd duidelijk waarom we bijna niet over het zand mochten lopen. Er blijkt een bijzondere korst (Cryptobiotic crust) over het zand te groeien dat 400 jaar nodig heeft om te groeien en Casey is erg bang dat iemand er op gaat staan.
Casey liep voorop en wij probeerden zo dicht mogelijk achter haar te lopen zodat we niet werden opgehouden door de iets langzamere in de groep.
We liepen voornamelijk in de schaduw, dus we hadden het niet enorm warm. Er moest wel flink geklommen en gedaald worden tijdens de tocht. Ook waren sommige passages erg smal, je moet absoluut niet te dik zijn om deze wandeling te doen.
Af en toe stopten we en ging Casey wat uitleggen over de dieren, planten en arken in Arches. Ze kon heel interessant vertellen en ik vond het net alsof de vrouwelijke Bear Grylls tegenover me stond. We leerden over welke besjes we absoluut niet moeten eten, dat de raven elke groep wandelaars in de gaten houden en dat er maar liefst 2000 arken in Arches NP zijn.
We waren een snelle groep en na 2,5 uur was de tocht al afgelopen. Gelukkig maar, want we hadden ook pech kunnen hebben met mensen die vermoeid werden of geblesseerd raakten waar we dan op zouden moeten wachten. Om 11:45 uur waren we weer bij de camper en concludeerden dat deze wandeling echt super leuk was. Echt een aanrader! Je leert zoveel van een ranger en je komt op plekken waar je normaal niet komt.
We gingen lunchen bij een picknick-area vlakbij Balanced Rock. We zochten een picknicktafel in de schaduw en aten onze broodjes op. De chipmunks kwamen ook gezellig langs en aten onze kruimels op.
Vervolgens reden we Arches NP uit en gingen we richting Moab. Het is maar een half uurtje rijden en om 14:30 uur komen we aan op Canyonlands Campground nadat we bij de City Market in Moab boodschappen gedaan hebben. We staan hier niet zo mooi als de afgelopen dagen, maar we hebben in ieder geval weer full hook-up en internet.
We duiken gelijk het zwembad in en hangen wat rond bij de camper. Het is hier 37 graden in de schaduw! We besluiten ‘s avonds uit eten te gaan bij de Brewery, 5 minuutjes lopen van de camping. We worden daar in de meest ongezellige hoek van het restaurant gestopt, maar het eten was wel lekker.
Op de camping is helaas geen plek om een kampvuur te maken, dus we gingen op tijd naar bed.

1. Het eerste wat ik smorgens doe is kijken of er weer een nieuwe aflevering is. We vinden het prachtig. Het is geen slome vakantie, prachtige
    wandeling die laatste. Marieke had problemen met internet op de camping. Hopelijk is het nu opgelost. groetjes.