woensdag 10 augustus 2011

07/08 Dag 9: Yosemite–Mono Lake

We waren erg moe door de wandeling van gister en gingen vroeg slapen. We werden rond 07:30 uur wakker en gingen ontbijten. Vandaag hadden we een speciaal ontbijt menu: pancakes. Ze hoefden maar een paar minuten in de oven en waren overheerlijk! Je zag de rest van de camping jaloers naar ons kijken! Muahahaha!
Om 12:00 uur was de check-out tijd, dus we hadden nog een hele ochtend te spenderen in Yosemite. We besloten te gaan fietsen. In Curry Village huurden we een fiets en zo konden we lekker snel overal naartoe.
Eerst gingen we naar de Yosemite Falls. Eigenlijk mochten we daar niet komen met de fiets omdat er alleen een wandelpad naartoe gaat, maar er was niemand die ons tegenhield dus we reden er zo naartoe. Gister vertelde Jack, de reisleider, al dat het bijzonder is dat er in augustus nog steeds water stroomt uit de Yosemite Falls. Dat komt omdat er afgelopen winter 200% meer sneeuw is gevallen dan er normaal valt, dus stroomt de waterval in de zomer een maand langer! We hadden een prachtig uitzicht over de upper en lower waterval.
Daarna wilden we doorfietsen naar een goede plek om El Capitan op de foto te zetten, maar er zijn niet heel veel fietspaden in de vallei. Na een uurtje fietsen kwamen we alweer uit op het beginpunt. De fietspaden werden ook steeds drukker met lopende mensen waardoor fietsen steeds moeilijker ging.
We wilden nog even naar Yosemite Lodge om te kijken of het internet het daar deed maar helaas. Na bijna twee uur fietsen brachten we de fietsen weer terug en gingen we weer naar de camping met de shuttlebus. We hadden nog een uur voordat we moesten uitchecken, dus iedereen ging even in relax mode.
Precies om 12:00 uur checkten we uit en reden we richting de Tioga Pass. In de vallei was het nog steeds erg druk, gelukkig was het naar de Tioga Pass een stuk rustiger. We hoopten nog een glimp op te vangen van een zwarte beer, maar dat zat er helaas niet in. Wel zag ik een prachtige ‘mule deer’ naar onze camper staren terwijl we langsreden.
We reden steeds hoger en de uitzichten werden steeds mooier. We stopten voor een lunchpauze bij een klein meertje en genoten van de natuur om ons heen.
Bij Olmsted Point stapten we vervolgens weer uit. Hier zagen we de Half Dome, waar we gisteren naartoe waren gelopen, vanaf een andere kant.
We reden weer een klein stukje verder tot aan Tenaya Lake. We parkeerden de camper en bleven een half uur liggen op het strand aan het meer. Niels ging lekker het water in en de rest ging zonnen. We vermaakten ons met een groep Indiërs die elkaar één voor één kopje onder duwden. Niemand durfde, maar uiteindelijk was iedereen het water in.
Om 16:30 uur waren we bij de Tioga Pass entrance, op 3000 meter hoogte, en verlieten we dus Yosemite. De natuur veranderde meteen al. We zagen bijna geen bomen meer en de bodem had een roodachtige kleur. De afdaling naar Mono Lake was steil en je kon ver het dal inkijken.
De camping, Mono Vista RV Park, was in het gehucht Lee Vining, vlakbij Mono Lake. Op loopafstand was een supermarktje, waar we brood kochten. Verder waren er in Lee Vining een paar motels, een tankstation, een VVV en een restaurant. That’s it!
Na het avondeten, weer gebarbecued :) kon er eindelijk naar twee dagen weer gedoucht worden. De douche in de camper werkt erg slecht. Als we schuin staan, wat in Yosemite het geval was, komt er zelfs helemaal geen water uit de douche..
De douches in Mono Vista RV Park werken met een muntje. 1 muntje is 5 minuten warm water. Dat was opzich wel te doen en we hebben snel al het stof van ons af gedoucht. Ik liep ‘s avonds met Izaak nog even naar de VVV in Lee Vining om het weblog helemaal te updaten. Het internet deed het daar goed, maar het weblog kreeg ik maar niet gepubliceerd.
We gingen vroeg naar bed omdat het erg koud werd toen het eenmaal donker was.