dinsdag 9 augustus 2011

06/08 Dag 8: Yosemite

Vandaag is de dag dat we de Panorama Trail in van Glacier Point naar Yosemite Valley gaan lopen. We moeten vroeg opstaan, want de bus naar Glacier Point vertrekt al om 08:30 uur vanaf Yosemite Lodge. We ontbijten snel, trekken onze bergschoenen aan en gaan richting de gratis shuttlebus die voor onze camping vertrekt.
Jack, onze reisleider, praatte de hele rit naar Glacier Point over het park Yosemite. Hij wist veel over de geschiedenis, gooide er een paar persoonlijke anekdotes doorheen en stopte af en toe zodat we foto’s konden maken vanuit de bus. Onderweg kwamen we vlakbij een bosbrand die vorige week was ontstaan door blikseminslag. Ook reden we bijna een hert over, maar Jack stopte gelukkig op tijd.
Eenmaal boven gekomen hadden we een prachtig uitzicht over Yosemite Valley. Je kon de camping zien liggen en dat terwijl we 3000 feet boven de vallei stonden.
Om 10:35 uur begonnen we aan de Panorama Trail van ongeveer 9 mile. Deze trail leidt ons onder andere naar de watervallen die op de foto hieronder te zien zijn. Het was voor ons ook even schrikken dat we dáár helemaal naartoe zouden moeten lopen.
We liepen vooral naar beneden en overal waar we keken hadden we een prachtig uitzicht. Na ongeveer twee uur lopen kwamen we bij een rivier aan. Daar hadden we even een lunchpauze ingelast en maakten we nog meer foto’s.
Het pad ging na de rivier omhoog. We vreesden het ergste, aangezien we het pad vanuit de verte al omhoog zagen lopen. Gelukkig viel het reuze mee. Er was een lekker koud briesje en we raakten dus niet oververhit. In de verte hoorden we de watervallen al, dus dat gaf alleen maar meer motivatie om door te lopen.
Inmiddels hadden we goed uitzicht op waar we vandaan kwamen (zie foto hierboven). Toen we de top hadden bereikt was het nog maar een klein stukje naar beneden lopen tot de Nevada Fall. We werden in de afdaling vergezeld door veel eekhoorntjes, ze aten zelfs besjes uit Izaak’s hand!
Eenmaal aangekomen bij de Nevada Fall was het een stuk drukker. Er liepen ook veel mensen de trail andersom, deze mensen hebben dus veel meer moeten klimmen dan wij! Wij vinden naar beneden lopen al moeilijk genoeg.
Na de Nevada Fall werd de afdaling steiler en drukker. Meerdere trails kwamen hier bijeen, dus we liepen niet meer lekker alleen. In een soort polonaise liepen we over stenen via de Mist Trail naar beneden. We begonnen na al die uren wandelen onze benen al erg te voelen. We bleven goed eten en drinken, maar het begon erg zwaar te worden. En dan te bedenken dat er ook een hele stroom mensen het pad omhoog liepen..!
Na het eerste steile stuk was er een plateau waar je de tweede waterval, Vernal Fall, goed kon zien. We rustten even uit en genieten van het machtig mooie uitzicht dat we hebben.
Toen begon het ergste stuk. Een enorm steile trap die ook nog eens nat was van het opstuivende water van de waterval. We gleden allemaal wel een paar keer bijna uit, maar alles ging gelukkig goed.
Wat een opluchting toen we eindelijk de steile trappen achter ons lieten en weer op een geasfalteerde weg liepen. Na zes uur lopen waren we eindelijk weer in Yosemite Valley. Op onze laatste krachten liepen we naar de shuttlebus en vervolgens door naar de camper. Saskia en ik liepen meteen door naar het riviertje vlakbij onze plek om onze benen schoon te maken. Het water was ijskoud, maar ik heb gelezen dat koud water het herstellingsvermogen van je benen stimuleert!
Als avondeten hebben we hotdogs warmgemaakt en wat steaks op de barbecue gegooid. Het smaakte prima. Dat hadden we wel verdient na zo’n intensieve dag!