dinsdag 16 augustus 2011

14/08 Dag 16: Bryce Canyon–Torrey (Capitol Reef)

Voor het eerst in tijden dat we wakker worden en is de zon achter de wolken. Het is als we om 07:45 uur ontbijten dan ook nog best fris. We eten ons helemaal vol, want er staat gelijk al een zware wandeling op het programma.
Om 08:45 uur vertrekken we van de camping en zetten we de camper neer op Sunset Point in Bryce Canyon. Ook hier is het uitzicht over de canyon weer geweldig! We lopen een halve mijl naar Sunrise Point, waar Queens Garden & Navajo Loop Trail (3 mijl) begint. Deze wandeling gaat vanaf Sunrise Point het dal in en eindigt met een stevige klim naar Sunset Point. In totaal daal je 170 meter, maar dit moet je ook weer omhoog klimmen!
Om 09:15 uur begonnen we aan de afdaling. Het pad liep geleidelijk naar beneden met soms een steile afgrond naast je. Hoe verder je de canyon inliep, hoe mooier de rotsen werden. De temperatuur was tijdens de wandeling perfect. Af en toe scheen het zonnetje en het was hooguit 25 graden. Heerlijk wandelweer!
Na een uur lopen hadden we het dal bereikt en ging het pad langzaam weer omhoog. Uiteindelijk kwamen we aan bij het moeilijkste gedeelte van de wandeling: ‘wallstreet’. Hier zie je het pad recht omhoog lopen. “Moeten we hier écht omhoog?” vroegen we aan elkaar. We konden moeilijk teruglopen nu het eind in zicht was, dus we gingen ieder in eigen tempo omhoog.
Niels en ik waren al snel boven en keken vervolgens naar hoe andere wandelaars omhoog zwoegden. Vooraf hadden we verwacht dat we ongeveer 2,5 uur over deze wandeling zouden doen. Met grote verbazing keken we toen we weer boven waren op de klok en zagen we dat het pas 10:45 uur was. Wij waren dus een uur sneller dan er gemiddeld over deze wandeling gedaan wordt. En we liepen niet eens heel erg hard..!
Na de wandeling was het tijd om naar Capitol Reef te gaan. Het was ruim 200 kilometer, dus we sprongen meteen in de camper en vertrokken uit Bryce Canyon. Onderweg slingerden we weer door de bergen en genoten we van het uitzicht. Om 13:00 uur maakten we een tussenstop bij Kiva Coffeehouse. Daar namen Izaak en Niels wat te eten en dronken we smoothies en koffie. De bediening was sloom, maar er was een pianist die de gasten vermaakte.
Het weer werd er niet mooier op en het ging zelfs regenen onderweg. We wilden zo snel mogelijk naar de camping en reden dus lekker door naar Thousand Lakes RV Park. Rond 15:30 uur kwamen we aan in Torrey, Utah, zo’n 5 kilometer van Capitol Reef. Bij het inchecken hoorden we het onweer in de verte er al aankomen. We zochten snel onze plek (nummer 14) op. Naar onze mening was dit de beste plek van de camping, want je hebt een prachtig uitzicht. In de verte zagen we veel flitsen, dus ik pakte m’n camera er snel bij en had gelijk een flits op de foto.
Om 16:15 uur ging het ook hier hard regenen en werden we gedwongen om binnen te zitten. Het was geen groots onweer, maar voor de verandering wel eens leuk!
Na de bui ging Niels zwemmen, werkte ik het weblog bij en gingen Saskia en Izaak vers brood halen bij de receptie. De camping-eigenaar bakt zelf ‘European Bread’. Wat ook leuk is, is dat er op de camping een speciale plek is waar kolibries zich verzamelen.
‘s Avonds aten we saté van de barbecue en hadden we goed uitzicht op de zonsondergang. Na het eten staken we het kampvuur aan en gingen we er dicht bij zitten. Het was erg koud geworden! We hoopten nog een vallende ster te zien, want een campinggast, die trouwens heel mooi op een native american flute speelde, vertelde dat er deze avond veel meteoren zouden vallen. De maan verlichtte de hemel helaas, dus we zagen niets. Om 22:30 uur lieten we het vuur uitbranden en gingen we slapen.